Trzydziestu uczniów Zespołu Szkół Nr 2 im. Leona Rutkowskiego w Płońsku zakończyło niedawno swoją przygodę zawodową w Hiszpanii. Wyjazd odbył się w ramach projektu Erasmus+ „Z Europą buduję karierę” (akcja KA1: Kształcenie i szkolenia zawodowe, nr 2024-1-PL01-KA122-VET-000233102), który miał na celu rozwój kompetencji zawodowych, językowych i kulturowych młodzieży.
Od 24 kwietnia do 21 maja 2025 roku uczniowie klas II, III i IV z kierunków: technik budownictwa, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik informatyk, technik programista oraz technik handlowiec odbywali praktyki zawodowe w lokalnych przedsiębiorstwach. Każdy z uczestników pracował od poniedziałku do piątku pod okiem hiszpańskich mentorów – fachowców, którzy dzielili się nie tylko wiedzą, ale i entuzjazmem.
– To była najlepsza lekcja zawodu, jaką mogłem sobie wyobrazić – przyznaje Franek, uczeń klasy informatycznej. – Pracowałem w zespole, który tworzył aplikację mobilną. Nauczyłem się nowych narzędzi i zobaczyłem, jak wygląda praca w prawdziwym startupie.
Z kolei uczniowie technikum budowlanego mieli okazję pracować przy prawdziwych projektach remontowych i budowlanych.
– Zobaczyliśmy, jak funkcjonuje branża budowlana w Hiszpanii i jak bardzo różni się od naszej – wspomina Bartek. – Współpracowaliśmy z zagranicznymi fachowcami, a zdobyta wiedza na pewno zaprocentuje w przyszłości.
Maja, uczennica technikum handlowego, nie kryje entuzjazmu:
– Pracowałam w firmie zajmującej się handlem międzynarodowym. Nauczyłam się, jak wygląda współpraca z klientem i prowadzenie dokumentacji w języku obcym. To zupełnie inne doświadczenie niż w kraju.
Pobyt w Hiszpanii był nie tylko intensywnym czasem nauki, ale też okazją do integracji i poznania kultury Andaluzji. W weekendy uczniowie zwiedzali Malagę, Rondę, Setenil i Gibraltar, a także wzięli udział w rejsie katamaranem po Morzu Alborańskim. Wielu uczestników podkreśla, że kontakt z językiem hiszpańskim i angielskim w codziennych sytuacjach znacząco poprawił ich umiejętności językowe i pewność siebie.
Z przeprowadzonej po powrocie ankiety wynika, że wyjazd przyczynił się do wzrostu samodzielności, lepszego rozumienia rynku pracy i zwiększenia motywacji do nauki. Uczniowie podkreślali również wartość bezpośredniego kontaktu z pracodawcami i praktycznego zastosowania wiedzy szkolnej. Pojawiły się też głosy:
– Nauczyłem się odpowiedzialności i sumiennego podejścia do pracy.
– Wiedza, którą zdobyłam podczas stażu, na pewno przyda mi się na długo.
– Dzięki temu wyjazdowi poczułam się bardziej samodzielna i pewna siebie.
Nie byłoby tego sukcesu bez zaangażowania nauczycieli-opiekunów, którzy towarzyszyli uczniom na każdym etapie – zarówno w przygotowaniach, jak i na miejscu. Młodzież wysoko oceniła zarówno wsparcie kadry, jak i organizację projektu.
Dyrektor szkoły, Bożena Dzitowska, zapowiada kontynuację działań międzynarodowych:
– Zależy nam na tym, aby nasi uczniowie zdobywali doświadczenie nie tylko w kraju, ale i za granicą. Takie projekty otwierają młodym ludziom drzwi do międzynarodowej kariery.



















